سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه اتحادیه اروپا دوباره تحریم‌هایی جدید را علیه وضع و آن را تشدید کرده‌است، اما دوباره مذاکراتش را نیز با تهران از سر می‌گیرد.

روزنامه اتریشی کوریر نوشت، اتحادیه اروپا در مناقشه هسته‌ای با ایران تحریم‌هایش را تشدید کرده، اما در همین حال آمادگی خود را برای گفت‌وگو با تهران اعلام کرده است.

27 وزیر امور خارجه عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوگزامبورگ تصمیم گرفتند که پا را فراتر از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل بگذارند تا تهران را به توقف غنی‌سازی اورانیوم وادار سازند. تعلیق مهم‌ترین بخش از برنامه هسته‌ای، موضوعی است که اتحادیه اروپا به عنوان شرطی برای مذاکره با ایران مطرح کرده است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مقامات و دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران است.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که روز چهارشنبه در ترکیه با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ملاقات خواهند کرد. وی گفت: "من امیدوارم که ما در چند ساعت مذاکره‌ای که خواهیم داشت بتوانیم در این باره به نتیجه برسیم که آیا می‌توانیم مذاکرات را از سر بگیریم یا خیر.

این اولین دیدار میان دو دیپلمات ارشد از زمانی است که سازمان ملل در ماه مارس تحریم‌هایی را علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع کرد. تدابیر تنبیهی علیه تهران پس از آن افزایش یافت که ایران ضرب‌الاجل تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را نپذیرفت.

ایران نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگو و کاهش تنش‌ها اعلام کرده است. محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران به تلویزیون اسپانیا اعلام کرد، این کشور قصد خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را ندارد.

کد خبر 20372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز